من أخطاء علم النحو عند معلميه في مصر (تقويمها وأسبابها)

المستخلص

من أخطاء علم النحو عند معلميه في مصر (تقويمها وأسبابها)
عبد العزيز عياد عبد العاطي
قسم اللغويات- كلية اللغة العربية فرع جامعة الأزهر بالزقازيق-جمهورية مصر العربية.
البريد الالكتروني:abdulazizmohammed182.el@azhar.edu.eg
الملخص :
من المشكلات التي تعيشها البيئات التعليمية وجود بعض الأخطاء العلمية عند معلمي النحو، وهي التي أثرت في تدريسه وشرحه، وكان لها أثر سيء نتج عنه ضعف مستوى المتعلمين لعلم النحو.
ولذا رأيت من واجبي إبراز أهم تلك الأخطاء، وتصحيحها بمناقشتها مناقشة علمية، من خلال كلام علمائنا المحققين، مع ذكر أسبابها؛ ليتمكن المعلمون من تفاديها في غيرها من مسائل العلم.
وقد جاء البحث في مبحثين:
أما المبحث الأول فقد تناولت فيه ثلاثة عشر خطأ عند المعلمين، والتي منها أن من علامات الاسم دخول حرف الجر وحرف النداء على الكلمة، وأن المضارع هو ما ابتدئ بحرف من حروف (أنيت)، وأن ضابط المضاف إليه أن تقع المعرفة بعد النكرة، ومنها –أيضا- تعريف الإعراب، وأن المبتدأ هو الاسم الواقع في أول الجملة الاسمية، وأن بدل الاشتمال هو ما يدل على معنى في المبدل منه .. وغير ذلك من الأخطاء العلمية التي ناقشها البحث.
وأما المبحث الثاني فقد عرضت فيه أبرز الأسباب التي أدت لتسرب مثل هذه الأخطاء عند المعلمين، والتي منها عدم التفريق بين العامل والعمل، وتغليب المعاني اللغوية للمصطلحات النحوية، ومنها -أيضا- تخصيص بعض الأحكام النحوية بالغالب فيها، مع وضعهم علامات أو ضوابط غير مطردة في الباب.
الكلمات المفتاحية: أخطاء علمية – أخطاء المعلمين –  أخطاء نحوية -  ضابط المبتدأ – ضابط المضاف – ضابط بدل الاشتمال – علامات الاسم .
 ..
 
Among the errors of grammar among his teachers in Egypt (evaluation and causes(
abdulaziz ayyad abdulati mohammed
Linguistics teacher - Faculty of Arabic Language, Al-Azhar University branch in Zagazig - Arab Republic of Egypt
Email: abdulazizmohammed182.el@azhar.edu.eg
Abstract:
One of the problems experienced by educational environments is the presence of some scientific errors among grammar teachers, which affected his teaching and explanation, and had a bad impact on the poor level of grammar learners. Therefore, I saw it as my duty to highlight the most important of these errors, and correct them by discussing them in a scientific discussion, through the words of our investigative scholars, while mentioning their causes so that teachers can avoid them in other issues of science.
The research came in two topics: As for the first topic, I dealt with thirteen mistakes made by teachers, including that among the noun signs the entry of the preposition and the appeal on the word, and that the present tense is what begins with a letter (أنيت ), and that the added condition is that knowledge falls after the indefinite, and also from it. Its definition of the parsing, and that the subject is the noun at the beginning of the nominative sentence, and that the inclusion substitution is what indicates a meaning in the substituted from it.. and other scientific errors discussed in the research.
 As for the second topic, it presented the most prominent reasons for the leakage of such errors among teachers, including the lack of differentiation between the worker and work, and the predominance of the linguistic meanings of grammatical terms, including - also - the allocation of some grammatical provisions mostly in them, with their placing signs or controls that are not steady in the chapter .
Keywords: Scientific errors - teachers' mistakes - grammatical errors - the subject element - the genitive control - the inclusion clause - noun signs - the present sign .
 
`````

الكلمات الرئيسية