الأدوات الدالة على الاستدراك والإضراب في صحيح مسلم "ت: 161هـ" في ضوء نظرية السياق

المستخلص

الأدوات الدالة على الاستدراك والإضراب في صحيح مسلم "ت: 161هـ"
في ضوء نظرية السياق
هناء علي أحمد نواية
قسم أصول اللغة ،كلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات – القاهرة جامعة الأزهر، مصر.
الإيميل الجامعي:hanaanawaya.2057@azhar.edu.eg
الملخص :
تعد الأداة هي الآلة والوسيلة التي يستخدمها المتكلم للربط بين أجزاء كلامه، وتكون دلالتها في غيرها، كما أنها هي مايتوسل به المتكلِّم لإنشاء معانٍ مختلفة يقتضيها المقام، وظروف التعبير، وتتسم الأداة في لغتنا العربيِّة داخل سياقاتها بالمرونة؛ إذ تحمل معانٍ أخرى متعددة لغير ما وضعت له في أصل اللغة، ويأتي السياق ليكون هو الأساس في تحديد معنى معيّن من هذه المعاني.
 ولذا كان الهدف من البحث هو محاولة الوقوف الأدوات الدالة على معنى الاستدراك والإضراب في صحيح مسلم .وكان منهجي في البحث منهجًا وصفيا تحليليًّا، حيث حاولت توضيح هذه الأدوات ، محللةً معناها من خلال السياق الذي وردت فيه .                                                                         هذا وكان من أهم النتائج التي توصل إليها البحث ما يلي :
1-  تعدد الروايات في الحديث الشريف يساعد على فهم الحديث، وكأن الروايات تكمل بعضها بعضا، وهذا مايلمسه الدارس في الحديث الشريف، لذا كان للسياق الخارجي الدور الأكبر في إبراز المعنى السياقي للأدوات والحروف مجال البحث والدراسة.
2-  تركيب الاستثناء المنقطع هو تركيب الاستدراك .
3-  يؤدي المعنى الوظيفي للأداة النحوية دورًا مهمًا في الكشف عن المعنى العام للحديث.
4-  للسياق الدور الرئيس في تحديد معاني الكلام، فلا يمكن فهم الألفاظ فهمًا صحيحًا بمعزلٍ عن سياقاتها، ومن خلال هذا البحث استطاع السياق أن يساعد في تحديد معاني الادوات الدالة على الاستدراك والإضراب، وخاصَّةً وأن هذه الأدوات تحمل أكثر من معنى .
الكلمات المفتاحية:  الأدوات ، الاستدراك، الإضراب، السياق.
 
 
Tools indicative of catch-up and strike in Sahih Muslim "T.: 161 AH"
In light of context theory
Hanaa Ali Ahmed Nawaya
Department of Fundamentals of Language, Faculty of Islamic and Arabic Studies for Girls, Cairo, Al-Azhar University, Egypt.
Email: hanaanawaya.2057@azhar.edu.eg
Abstract :
The tool is the machine and the means used by the speaker to link the parts of his speech, and its significance is in others, and it is what the speaker begs to create different meanings required by the denominator, and the conditions of expression, and the tool in our Arabic language within its contexts is flexible, as it carries multiple other meanings other than what was put to him in the origin of the language, and the context comes to be the basis for determining a specific meaning of these meanings.
 Therefore, the aim of the research was to try to stand the tools indicative of the meaning of catching up and striking in Sahih Muslim.My methodology in the research was a descriptive analytical approach, where I tried to clarify these tools, analyzing their meaning through the context in which they were received.                                                                         One of the most important findings of the research was the following:
1- The multiplicity of narrations in the hadith helps to understand the hadith, as if the narrations complement each other, and this is what the student touches in the hadith, so the external context had the largest role in highlighting the contextual meaning of the tools and letters in the field of research and study.
2- The installation of the interrupted exception is the installation of catch-up.
3- The functional meaning of the grammatical tool plays an important role in revealing the general meaning of the hadith.
4- The context has the main role in determining the meanings of speech, it is not possible to understand the words correctly in isolation from their contexts, and through this research the context was able to help determine the meanings of the tools indicative of catch-up and strike, especially since these tools carry more than one meaning.
Keywords: Tools, Catch-up, Strike, Context . 

الكلمات الرئيسية