قراءة بنية النص الأدبي بين الضوابط التقليدية والمناهج الحداثية وما بعدها

المستخلص

قراءة بنية النص الأدبي
بين الضوابط التقليدية والمناهج الحداثية وما بعدها
عبير عبد الصادق محمد بدوي
قسم الأدب والنقد - اللغة العربية - الأدب والنقد - جامعة الأزهر – كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسكندرية
البريد الإلكتروني : drabirbadwy@yahoo.com
الملخص
   تختلف قراءة النص الواحد مع كل قراءة و بين قارئ وآخر، بل تختلف عند القارئ نفسه بحسب أحواله وأطواره، بل إن القارئ حينما يستقبل النصّ فإنه يبحث عن مضمونه بعيدًا عن قصد الكاتب أو تأويلات النص، ولا غرو أن تتعدد التأويلات والنص واحد، ومع ظهور العديد والعديد من النظريات والمناهج العربية والغربية الحديثة التي تتحدث عن النص وتأويله وتلقيه الذي يفسر تشكيل النص وأبعاده، حار النص بين القراءة والتأويل وتعددت تفسيراته مع تطور العصر ومستجداته، فبرزت إشكالية قراءات النص وتأويلاته، والقول بانفتاح النص وانغلاقه، وبعد أن أصبح نقد النص مجموعة من الاحتمالات والممكنات التي تؤول وفق المناهج والنظريات الحديثة العربية والغربية؛ لأن النص لا يحتوي على معنى واحد أو وحيد، فمعاني النص إلى ما لانهاية، والعمل الأدبي لا يمكن أن ينفصل عن الشخصية المبدعة وتأثيراتها، وإلغاء المبدع يفضي إلى أخطاء منهجية و نظرية، فالعلاقة بين النص ومبدعه علاقة تأثير وتأثر. والنقد الأدبي ينطلق من النص وينتهي إليه، وللناقد أن يختار، ما بين النص و النص.
  وهنا تأتي إشكالية البحث لتجيب على هذه التساؤلات: ما ضوابط فهم النص الأدبي؟ وما وجهات نظر النقاد ومواقفهم تجاه النص الأدبي؟ محاولة التأكيد على أهمية التحرر من سيطرة النقد الغربي، والإفلات من القيم الفكرية والتصورات الفنية التي يدعو إليها، وذلك بالرجوع إلى تراثنا النقدي وجذورنا الأدبية الأصيلة. بوجود النقاد العرب القدامى ووقوفهم على قراءة النص و تأويلاته ودلالته، ويظهر هذا في العديد من المؤلفات النقدية لكبار كُتاب النقد.
  وجاء في نتائج البحث:- أن النـصّ يشكّل كونًا من العلامات والإشارات يقبل دومًا التفسير والتأويل و يستدعي أبدًا قراءة ما لم يقرأ فيه من قبل.
- لا يوجد ما يسمى بتعدد النص؛ إنما هناك ما يسمى تعدد المعنى باعتبار تأويل النص وفهم جوانبه.
الكلمات المفتاحية: قراءة، بنية، النص، الأدبي، الضوابط، التقليدية، المناهج، الحداثية.
 
 
Read The structure of the literary text between traditional controls and modern methods
Abeer Abdul sadiq Muhammad Badawi
Department of Literature and Criticism - Arabic Language - Literature and Criticism - Al-Azhar University - Faculty of Islamic and Arabic Studies for Girls in Alexandria
Email : drabirbadwy@yahoo.com
Abstract :
Reading a text differs from one reader to another, even it differs to the reader himself according to his state of mind. Moreover, when the reader tackles a text, he looks for its implications in isolation from the writer's intentions. It is no wonder to have multiple interpretations to the same text.  With the advent of several theories and modern western and Arab methods that deal with the text, its interpretation, its reception, its formation and its dimensions, the text is torn. Due to different interpretations over ages, many problems emerged like the multi-readings and interpretations and claiming the openness and closure of text. The text criticism became a collection of possibilities that were interpreted by these modern eastern and western theories and methods this is because the text doesn't include only one meaning, but countless meanings. The literary work doesn't ever separate from its creator and his influence and ignoring him leads to theoretical and methodological errors. The relation between the text and its creator is a mutual one and the literary criticism starts and ends with the text. The critic is free to select. The study attempts to answer the questions: what are the controls of literary text comprehension? What are the critics' views and attitudes towards the literary text? The study emphasizes the importance of getting deliberated from the western criticism's prominence, its intellectual values, and its dangerous artistic perspectives by referring to our critical heritage and original literary basics. This doesn't negate the precedence of old Arab critics in acknowledging text reading and identifying its interpretations and connotations. This is clear in many literary work of great critics.
Results assured that the text is a unit of marks and signs that is open to interpretation and always calls for new readings. There is nothing called multi-texts. There are multi-meanings in light of text interpretation and comprehension.
Key words: Read , structure, text, literary, traditional controls, modern methods

الكلمات الرئيسية