تنازع الأصول في الفكر الصرفي والنحوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

تنازع الأصول في الفكر الصرفي والنحوي
أحمد طه أحمد الفلال
كلية اللغة العربية – جامعة الأزهــر- بالقاهرة
كلية اللغة العربية - جامعة أم القرى- بمـكــة
الايميل : ahmedfalal747@azhar.edu.eg
الملخص :
يهدف هذا البحث إلى رصد أهم الضوابط المنهجية والقواعد الكلية التي تحمل منطلقا لاختلاف التنوع أو اختلاف التضاد في الفكر الصرفي والنحوي، واعتمدها النحاة في الاستدلال كأصل يحتكمون إليه ويأرزون إليه عند النظر في المادة اللغوية، ورصد مثيرات ذلك ودوافعه، وتِبيان مقاييسه ومظاهره.
وقد بدت مظاهر هذا التنازع في الدرس الصرفي في قضايا التقاء الساكنَين، والتقاء همزتين طرفا، والقلب المكاني، والاشتقاق، والأصالة والزيادة وغيرها، كما كان له تأثير بيّن في عمل القواعد النحوية، وتجاذُب المعنى والإعراب، وفي العلاقة بين أصل الوضع وأصل الاستعمال، وعلاقة المعنى بالذات، وتعارض العلل، وأثر الاختصاص أو الاشتراك في الأدوات العاملة أو المهملة، والمطابقة، وقضايا عود الضمير، وتعدُّد اللهجات، وتقارض الألفاظ.
وقد أسفرت الدراسة عن تفسير موضوعي لكثيرٍ من الأحكام النحوية التي كشفَت عن ذكاءٍ نادرٍ للنحاة في فقههم لظاهرة تنازع الأصول، وبخاصة في عمل المشتقات، ومراتب العمل فيها، والأحكام النحوية المنزَّلة بين المنزلتين، وعمل فرع الفرع، كما كان لتنازع الأصول أثرٌ في تعدُّد الوجوه الإعرابية في القرآن الكريم وقراءاته، وتوجيه مشكله، كما استقر عند الباحث أن تنازع الأصول هو الأصل الأصيل لجلّ مسائل الخلاف بين النحويين؛ لاختلاف المنهج بين المدارس النحوية؛ إذ اعتمدت مدرسة البصرة التأويل منطلقًا لتبيين إرادة النحويين في النصوص المتعارضة، أو في النص الجزئي إذا تناقض مع أصل كلي، بينما مالت مدرسة الكوفة إلى التسليم بالمسموع، يضاف إلى ذلك اختلافهم فيما حدث للكلمة العربية من تركيبٍ؛ نتاج التطور اللغوي الذى يحمل مسحة تاريخية، وبخاصةٍ في حروف المعاني والمبنيات والمركبات، وغير ذلك مما لا يسعه هذا الملخص.
الكلمات المفتاحية: تنازع الأصول- أصل الوضع - أصل الاستعمال - المعنى- الإعراب-  تعارض العلل- الاختصاص- الاشتراك 
 Conflict of origins in morphological and syntax thought
Ahmed Taha Ahmed Al , Falal
Faculty of Arabic Language, Al-Azhar University, Cairo
College of Arabic Language - um Al-Qura University – Makkah
Email: ahmedfalal747@azhar.edu.eg
Abstract:
This research aims to monitor the most important methodological controls and overall rules that carry a starting point for the difference of diversity or the difference of opposition in morphological and syntax thought, and grammarians adopted them in reasoning as a basis to which they invoke and refer to when looking at the linguistic material, and to monitor its stimuli and motives, and to indicate its measures and manifestations.
The manifestations of this conflict appeared in the morphological lesson in the issues of the confluence of the vowel hiatus, and the confluence of two edge Hamza, and the permutation, and derivation, and originality and increase, etc. , as it had a clear impact on the work of grammatical rules, and the attraction of meaning and expression, and in the relationship between the origin of the situation and the origin of use, and the relationship of meaning to the self, and the contrariety of judgments, and the impact of specialization or participation in working or neglected tools, and conformity, and issues of return of conscience, and the multiplicity of dialects, and the contrast of words.
The study resulted in an objective interpretation of many of the grammatical provisions that revealed a rare intelligence of grammarians in their jurisprudence of the phenomenon of conflicting origins, especially in the work of derivatives, the ranks of work in them, the grammatical provisions revealed between the two positions, and the work of the sub-branch, as the conflict of origins had an impact on the multiplicity of syntactic faces In the Holy Qur’an and its variant readings, and directing its problem, as it was settled by the researcher that the conflict of  origins is the original origin of most issues of disagreement between grammarians; Because of the difference in the curriculum between grammar schools; As the school of Basra adopted interpretation as a starting point to clarify the will of the grammarians in the conflicting texts, or in the partial text if it contradicts the overall origin, while the school of Kufa tended to recognize the audible, in addition to that their difference in what happened to the Arabic word in terms of composition; The product of linguistic development that bears a historical tinge, especially in the letters of meanings, structures, compounds, and other things that this summary cannot accommodate.
Keywords:Conflict of origins, the origin of the situation- the origin of use, meaning- syntax- conflict of reasons- specialization- participation- realization- negligence .

الكلمات الرئيسية