حِجَاجية الصورة البيانية في غزل ماني الموسوس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

حِجَاجية الصورة البيانية في غزل ماني الموسوس
راوية حسين جابر خليل.
قسم البلاغة والنقد، كلية البنات الأزهرية بطيبة، جامعة الأزهر، مصر
البريد الالكتروني: Rawia-khalil.80@azhar.edu.eg
ملخص:
يتناول البحث الصورة البيانية في غزل شاعر مرهف الحس لم ينل حظًّا من الشهرة، كان يهيم عشقًا، فيفيض غزلًا، فيأتي شعره مطبوعًا يأخذ بمجامع القلوب، إنه ماني الموسوس، وتتمثل أهمية البحث في تسليط الضوء على شعره وإعطائه حقه من الدرس والتحليل من جانب، وفي تطبيق معطيات الحِجاج -فيما يخص الصورة- على نص عربي، والإفادة منه في توسيع آفاق التحليل، ويهدف البحث إلى دراسة الصورة البيانية بشقيها: الجمالي، والحجاجي، لإبراز جمال تعبيره، ودقة صنعه في توظيف الصورة في إقناع متلقيه بمعانيه؛ بغية أن يجمع البحث بين الأصالة والمعاصرة، وينهج البحث المنهج الوصفي التحليلي مستعينًا بمعطيات الدرس الحجاجي، وقد توصل البحث في خاتمته إلى عدة نتائج، منها تمتع الشاعر بشاعرية فياضة ورقة في التصوير، وقدرة على إقناع متلقيه بأسباب هيامه وعشقه وما وليهما من ضعف ونحول، مستخدما صورا بيانية منها الجديد المبتكر، ومنها القريب المبتذل الذي أدخل عليه من صنعته ما جعله يبدو في حلل قشيبة، وقد مثّلت الصور التي تسم المرأة بالحسن حججًا منطقية لتعلقه بها، وكثُر استخدامه حجة التناسب؛ لتؤسس للمعاني التي يريدها بالجمع بين أطراف مختلفة في الجنس بينها تشابه.
الكلمات المفتاحية: الصورة البيانية، الحجاج، ماني الموسوس.
 
 
Argumentativeness of the imagery in the love poetry of Mani al- Mowaswas
Rawia Hussein Gaber Khalil.
Department of Rhetoric and Criticism, Al-Azhar College for Girls, Tepa city, Al-Azhar University, Egypt
Email: Rawia-khalil.80@azhar.edu.eg
Abstract:
The research deals with the imagery of Mani al-Mowaswas’s poetry, how is Sensitive, not popular, falling in love, so he overflows with poetry, and create his poetry to win or captivate the hearts. The significance of this research is that it highlights the importance of his poetry and gives it the right of study and analysis, and applies the study of arguments - with regard to the image - to an Arabic text, and benefits from it in expanding the analysis. The research aims to study the aesthetic and argumentative part of the imagery, to highlight the beauty of his expression, and the accuracy of his work in employing the imagery to convince the recipient of his meanings, in order to that, the research combines between authenticity and modernity. The research adopts the descriptive analytical approach, using the data of the argumentative lesson. The research reached several results, including the poet's enjoyment of overflowing poetry and the tenderness of the imagery, and the ability to convince the recipients of the reasons for his infatuation and adoration, and the weakness and emaciation that afflict hem. The poet uses graphic images, which some of them are innovative new, and other of them are the vulgar relative, which made them appear in a modern suit. In addition, the images that describe the woman with beauty represented logical arguments for his attachment to her. Moreover, he frequently uses the argument of proportionality to establish the meanings he wants by combining different parts of sex that have similarities.
Keywords: imagery, the study of arguments, Mani Al- Mowaswas.
 
 

الكلمات الرئيسية