رمزية الخطاب المسرحي في " أغنية الموت " لـ توفيق الحکيم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

رمزية الخطاب المسرحي في " أغنية الموت " لـ توفيق الحکيم
فاطمة سلطان موافي فرغلي
قسم الأدب والنقد، کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات بني سويف، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية.
البريد الإلکتروني :FatmaFarghaly460.el@azhar.edu.eg
الملخص :
يقوم الرمز بدور رئيس ومهم في المسرح ، لما له من قدرة على الإيحاء ، وإثراء دلالة النص ، ومنح التجربة الشعورية مغزى خاصًا بعيدًا عن التقريرية أو المباشرة التي لا تنسجم مع روح الأدب .
لذلک تهدف الدراسة إلى التعرف على دور الرمز في مسرحية " أغنية الموت " لتوفيق الحکيم ، للکشف عن کيفية توظيفه على مستوى عناصر البناء الدرامي ؛ إذ يبدو الرمز مفتاحًا رئيسًا ومهمًا لفهم المسرحية ، فلا يخلو مشهد من دلالة رمزية مضمرة في نسيج الحوار .
 اقتضت طبيعة الدراسة أن تعتمد على المنهج السيميائي الذي يحلل العلامات الدالة بوصفها مجموعة من الإشارات الرمزية ، ويربط بينها وبين مرجعيتها في السياق العام ، بالإضافة إلى مبادئ المنهج البنيوي الذي يهتم بدراسة اللغة والکلام ، والعلاقات الإيحائية والسياقية  لتفسير النص .


 
وقد توصل البحث إلى عدة نتائج ، من أهمها :

شکّل عنوان المسرحية بؤرة إثارة دلالية اختزلت النص بأکمله ، وأحالت عليه بأسلوب رمزي ، لتبدو المسرحية نصًا منسجمًا شکلًا ومضمونًا وفق السياقات النصية .
کان للإرشادات المسرحية بنوعيها ( السردي ، والوصفي ) حضور کثيف في النص الدرامي ؛ إذ شکّلت نصًا موازيًا للنص الحواري ، وأسهمت في تحديد الفضاء المشهدي ، وتکاملت مع الحوار ليدعم کل منهما الآخر .
حرص توفيق الحکيم على تسمية شخصيات المسرحية بأسماء معبرة عن ترکيبتها النفسية ، ومناسبة للطبقة الاجتماعية والبيئة التي تنتمي إليها ؛ فجاءت محملة بالدلالات الرمزية التي تجعل منها نماذج إنسانية عامة في المجتمع .
جعل توفيق الحکيم شخصيات المسرحية محورًا للفکرة التي أراد عرضها، والرأي الذي تبناه ، فجسّد ثيمتي الانتظار والغناء معتمدًا على أداء الممثلين ودور الشخصيات ، فربط بين الشخصية والحدث ، وجعل الحدث يبرز الشخصية ، فحقق للمسرحية الحيوية والتأثير والثراء الدلالي .

الکلمات المفتاحية: رمزية، الخطاب المسرحي، "أغنية الموت"، توفيق الحکيم. 
 
 
Power of Symbolism of Theatrical Discourse in the play of Ughniyyat al-Mot (Death Song) by Tawfiq al-Hakim
Fatma Sultan MowafiFarghali
Department of Literature and Criticism, Faculty of Islamic and Arabic Studies for Girls in BeniSuef, Al-Azhar University, Arab Republic of Egypt.
Email: FatmaFarghaly460.el@azhar.edu.eg
Abstract:
Symbol has a key function and plays a major and significant role in the theatrical discourse, since it enriches the meaning of the text, and provides the emotional experience with a special meaning, far from the declarative style that is inconsistent with the literary spirit.
 The study, accordingly, aims at identifying the role of the symbol in the play of Ughniyyat al-Mot (Death Song) by Tawfiq al-Hakim, to reveal how it is functioned at the level of the dramatic construction elements hence the symbol is a key and important element that helps to understand the play.  No scene in the play is free from a symbolic connotation embedded in the language of the dialogue.
 The nature of the study necessitates that it relies on the semiotic method that analyzes the indicative signs and symbols as a group of symbolic marks and signs because it examines the association between signs and the general context. As well as, it examines the relation between them and the principles of the structural approach that is concerned with the study of language and speech, and the indicative and contextual relationships to interpret the text.
A several findingswere concluded by the study, the most important of which are as follows:

The title of the play formed a semantic indicative attractive reference that indicates and conveys the entire text, and referred to it in a symbolic manner, so that the play appears as a text consistent in form and content according to textual contexts.
The dramatic text is full of theatrical instructions of both types (narrative and descriptive); since it formed a parallel text to the text of the dialogue, and contributed to defining the scene space, and integrated with the dialogue to support each other.
Tawfiq al-Hakim was keen to come up with character names that express and fit with their psychological composition, and appropriate to the social class and the environment to which they belong. The play is loaded with symbolic connotations that make them general human models in society.
The characters of the playare portrayed by Tawfiq Al-Hakim in order to be the focus of the idea he intends to convey, and the opinion he adopts, embodying the two themes of waiting and singing depending on the performance of the actors and the role of the characters. He links the character with the play event, meanwhile the plot emphasizing the character personality.

Keywords: Theatrical Discourse, Ughniyyat al-Mot (Death Song), Tawfiq Al-Hakim.

الكلمات الرئيسية